tattoos

Wednesday, May 10, 2006

Lost: En insikt

Fyrtio minuter kvar till programmet, ska nog skriva ner det här nu… anyway. I fredags råkade jag hitta en spoiler i korridoren, ”michael skjuter ana-lucia och libby!?” hette ämnet, så det gick inte att missa. Ville själv inte tro det, så jag skyndade mig in på Lostpedia för att kontrollkolla. Jovisst, det var sant, och i samma veva fick jag veta om det där med Sawyer och Ana-Lulu. Jag blev inte glad, ringde 27 samtal till min Lost-kompis Hanna som DIREKT fattade att det hade med Lost att göra när hon såg det. Vi kom fram till att vi hellre hade sett Sawyer död än det här, men funderade också på varför ALLA tjejer som har sex på ön DÖR om de inte är gifta. Hmm?

Idag hade några i min klass en redovisning om egyptisk mytologi, och den där falken som finns med i Lost-hieroglyferna dök upp på en bild av en stol som solguden Ra satt på. ”Hah!” tänkte jag. ”Lost!” Halvt curious letar jag lite efter de andra bilderna, kommer tyvärr bara ihåg en till, en som jag lite på skämt fick till en piska och kopplade till Indiana Jones för ett tag sen. Skakar av mig alla tankar på Indy (vilket, i mitt fall, är en bedrift) och får faktiskt syn på den här piskan, whatever. Ra håller den i handen – det är hans stav.

”Ras stav!” skriker en röst i mitt huvud, ”the staff of Ra!”. Sen inser jag vad jag tänkt, the staff of Ra. Det är en av de viktigare grejerna i Raiders of the Lost Ark, första Indy-filmen alltså. Med den staven kan man hitta till the well of souls, där den gamla förbundsarken finns – arken med de tio budorden. I slutet av filmerna öppnas nämnda ark med hjälp av en judisk ritual av lite nazister, som alla dör, orsak oklar. Min gissning är att de inte levt efter de tio budorden, och därför DÖR.

Vad har det här med Lost att göra? Tja, dels vet vi ju att folket på ön inte är särskilt kristliga av sig, de flesta har ju gjort sig skyldig till åtminstone en synd. OCH det återanknyter till det jag sa tidigare, det faktum att allt utomäktenskapligt sex på ön verkar leda till att tjejen DÖR. Hmm?

Visst, det är lite långsökt, men det gjorde mig lite lyckligare, och fick mig att sitta och studsa och kräva att få se bilden av Ra igen och babbla om att jag fått en insikt (ingen annan i klassen tycks ha förstått mig), och även om det antagligen inte stämmer alls, så tycker jag att det är ett ganska kul… ”sammanträffande”, om nu Lost-relaterade saker kan vara det. ;)

Nu ska jag göra klart mina chokladbollar, och försöka överleva kvällens avsnitt innan jag postar det här…

That's enough of that shit.

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger